Create your own web pages in minutes...
Create your own web pages in minutes...
HOME       HISTORIE      COMMANDANTEN      FOTO'S:1910-2010    32nd-TFS    LINKS      CONTACT 
Foto's van de Vliegbasis Soesterberg vanaf 1910
Op deze pagina vindt u een collectie historische foto's van de vliegbasis Soesterberg.


Marinus van Meel met zijn "Brik" omstreeks 1913
Hoofdingang vliegbasis Soesterberg omstreeks 1929
Montagehal omstreeks 1925
Onthulling van het monument "Aan de gevallen kamaraden" voor het hoofdgebouw op de vliegbasis Soesterberg  ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van de LVA  in 1923.
Ansichtkaart jaren '30
Ansichtkaart jaren '50 (uitzicht van Weerden Poelmanweg)
Overzicht over de vliegbasis Soesterberg in de jaren '30
Vliegbasis Soesterberg in de jaren '30
Vliegbasis Soesterberg in de jaren '30
Hangaar op de Vliegbasis Soesterberg in de jaren '30
Mooi doorkijkje over het platform van de vliegbasis Soesterberg.
"vliegmachines zijn gereed voor den start"
Het voorste vliegtuig op deze foto met de registratie '610' op de romp is een Fokker C-VI verkenner die in 1926 op Soesterberg in gebruik is genomen.
"Vliegkamp Soesterberg:vliegtuigen voor de hangars" Het voorste vliegtuig is een Fokker C-V verkenner die van 1927 tot 1935 op Soesterberg vloog.
Ansichtkaart van de Open dag op Vliegbasis Soesterberg op 12 juni 1948, de Koninklijke familie is aanwezig. Het is duidelijk dat de vliegtuigen, de helikopter en ballon later in de foto zijn "geplakt".
De luchtmacht show van 16 tot 22 augustus 1952. Tijdens de show bezoekt onder andere een Amerikaans B-29 bommenwerper en een Shooting Star de vliegbasis.
F-86K maakt noodlanding bij Kamp van Zeist op 29 juni 1956
Jaren '60:Flightline met Hunters
1953: het Demoteam "Ruiten Vier"
Formatiestart Demoteam Ruiten Vier in 1953
1953: De vliegers van het Demoteam "Ruiten Vier"
De cantine (bunker) Een Duitse commandobunker in                 In de cantine
de buurt van de ingang op de vliegbasis.

Het gerucht gaat dat er een of meerdere ondergrondse gangen lopen vanaf deze bunker naar plaatsten buiten het vliegveld. Deze zouden moeten dienen als vluchtroute voor de Duitsers.
Een enthousiaste bezoeker van mijn site, René Dolfsma, schrijft hier het volgende over.
Het verhaal over ondergrondse gangen is hardnekkig en niet uniek voor Soesterberg. In werkelijkheid blijken het echter vrijwel altijd aangedikte geruchten die niet op feiten of werkelijkheid zijn gebaseerd. Ook in het geval van de cantinebunker ben ik van mening dat er deze gang niet bestaat en nooit bestaan heeft; hoe spannend de veronderstelling ook is. Ik heb daarbij de volgende overwegingen: De Duitse bunker onder de cantine was de Fliegerhorstgefechtsstand van waaruit het vliegveld en de vliegactiviteiten werden geleid. Deze bunker is op vrijwel alle Duitse vliegvelden in Nederland gebouwd volgens een standaard ontwerp met alleen een ingang met gassluis aan de beide kopse kanten en geen andere (nood)uitgangen. Omdat deze bunker op Soesterberg als heuvel was gecamoufleerd met een dikke laag grond als afdekking, zijn de beide toegangen en de twee observatiesleuven (die uitkeken over het vliegterrein) voorzien van een extra "gang" van hout en/of metselwerk. De zuidelijke ingang is tegenwoordig nog zichtbaar als een metselwerk "poortje" in de heuvel naast de trap naar boven. (zie de foto hieronder)
Maar op een pagina van het Fortificatie forum staat: Er schijnt een hardnekkig gerucht de ronde te gaan dat er een tunnel vanaf de commando bunker loopt en ik wil dan ook het gerucht voor eens en voor altijd de wereld uit helpen. De tunnel bestaat namelijk! Ik ben hier voor het laatst in 1975 in geweest. Hij loopt van de bunker naar dat destijds hangar 1 genaamd was. De tunnel is gemetseld van baksteen en halfrond aan de boven zijde, met in het midden een hoogte van ca. 2 meter.
Hij is ca. 100 a 150 lang en heeft een lichte knik. In 1975 was hij halve wegen ingestort omdat er in de jaren daarvoor een vrachtwagen doorgezakt was. Vanaf de andere zijde was hij toen al reeds afgesloten.


In mei 1945 werd het vliegveld bijna geheel verwoest achtergelaten door de Duitsers
De noordelijke ingang liep oorspronkelijk iets omlaag tot onder het maaiveld maar op de tekening, is de gang na 10 m niet verder getekend.
De Duitse bezetters hebben het monument intact gelaten en in juli 1948 werd het opnieuw onthuld en verplaatst naar een andere plek.
Om onduidelijke redenen werd er een nieuwe adelaar opgezet en verhuisde de oorspronkelijke adelaar naar Den Haag om daar de gevel van een militair gebouw te sieren.
Het monument vormt nog jaarlijks het middelpunt van diverse plechtigheden.
Van Weerden Poelmanweg omstreeks 1953
De startbaan werd pas na 1950 doorgetrokken en op de plek waar de auto's geparkeerd staan was in 1950 nog niet veel te zien. De weg werd pas aangelegd toen de Montgomeryweg werd afgesloten omdat de startbaan die weg na de verlenging kruiste. Er is nog korte tijd met stoplichten gewerkt op de Montgomeryweg (zie foto hieronder) maar dat was veel te gevaarlijk want als je door rood reed kon je van links geramd worden door een Gloster Meteor of een andere kist.

Vliegbasis Soesterberg in de jaren '10
Afdeling Houtbewerking en Reparatie jaren '20
B-29 bezoek tijdens open dagen van 16-22 augustus 1952
Montgomeryweg met stoplichten 1953.JPG
Uitzicht vanaf Weerden Poelmanweg omstreeks 1953
Neville Duke met Hunter bij vliegfeest 1953
Vliegfeest 1958 Demoteam Skyblazers
Vliegfeest op 1 en 2 juli 1938
Vliegbasis Soesterberg 1933: "Lichtmast met radiostation"
(met dank aan de fam. Noorlander)
De oorspronkelijke bouwtekeningen van de bunker uit 3 augustus 1948.
Na de capitulatie nam de Luftwaffe bezit van de vliegbasis. Er verscheen er een Wehrmachtsheim- het huidige Officierscasino- aan de Kampweg in Soesterberg. Het Wehrmachtsheim werd gebouwd als ontspanningsruimte voor de Duitse troepen. Op de foto is de entree in de centrale hal te zien met een borstbeeld van Adolf Hiltler en een vlag met hakenkruis op de muur.

Herdenking bij het monument: 1 juli 1938                                   herdenkingsmunt:
(Foto en munt: mevr. Keser-Schell)                                                           "1 juli 1913-1938 Luchtvaartafdeeling Soesterberg"
Wachtcommandant Kamp van Zeist mei 1939 (Foto: mevr. Keser-Schell) 
Graven van een loopgraaf 1939 (Foto: mevr. Keser-Schell) 
Kamp van Zeist 1939 (Foto: mevr. Keser-Schell) 
Vliegkamp Soesterberg 10 oktober 1938. uitzicht vanaf de bovenste verdieping van de Manschappenkazerne. Op de voorgrond de Gymzaal en rechts de Cantine. Achter de gymzaal de rijwielloodsen en het brandspuitenhuisje (Foto: mevr. Keser-Schell) 
mei 1939: op de foto voor een Fokker C10  (Foto: mevr. Keser-Schell) 
Foto boven en onder: augustus 1952-vliegshow/tentoonstelling
Foto hierboven en hieronder: Verband gebouw in 1911. Het gebouw van de maatschappelijke en geestelijke dienst deed vroeger dienst als verbandgebouw.
De meeste van de gebouwen op de vliegbasis hebben de Tweede Wereldoorlog niet overleefd. Dat geldt echter voor alle vliegvelden in Nederland. Op de vliegbasis Soesterberg is uit de periode Verwey en Lugard dit karakteristieke 'verbandgebouwtje' bewaard gebleven, in sterk gewijzigde vorm weliswaar, maar nog wel herkenbaar. Het deels houten gebouwtje uit 1910 is het oudste luchtvaartgebouw van ons land. In 1950 is het grondig verbouwd door de KLU en tot de sluiting van vlb SSB heeft het gebouw dienst gedaan als leslokaal voor de OA Heli KMSL 133 SQN. De opleidingen voor de AS532 Cougar werden ook hier gegeven.
Bron: www.oudsoesterberg.nl,
De foto komt oorspronkelijk uit de prive collectie van mevrouw Donders van Burink.
Haar opa Jan van Drie staat op de foto in zijn witte verplegersjas.
Een F86K krijgt een engine change in de hangar op Soesterberg. Dezelfde hangar die voorheen gebruikt werd door 328 Squadron. Deze F86K toestellen waren in 1956 nog zo nieuw dat ze nog niet met Squadron identificatie nummers zijn voorzien. (foto:Jake den Dekker, Brackendale, B.C.Canada)
328 Squadron tijdens een oefening. De onderhoudscrew verbleef vlak naast de flightline in tenten gedurende de oefeningen. (foto:Jake den Dekker, Brackendale, B.C.Canada)
Deze F86K behoorde tot het 700 Sqd. De LT kolonel vlieger heeft z'n schietstoel niet gebruikt. Tijdens de landing is hij vermoedelijk te laag aangevlogen en gecrashed. Het donkere vierkant net onder de cockpit is het compartment van waaruit een "electronic engine control amplifier" is verwijderd. Het is getest en "found to be in good working order". De vlieger is er overigens zonder verwondingen vanaf gekomen.
(foto:Jake den Dekker, Brackendale, B.C.Canada)
Foto uit het tijdschrift "Skyline" uitgegeven door North American Aviation, de bouwers van de Sabre series straalvliegtuigen.
Speciaal voor deze foto werden de militairen op de vliegbasis Soesterberg gevraagd om op de fiets te stappen. Omdat fietsen, net als klompen, windmolens en tulpen nou eenmaal typisch Nederlands zijn.
(foto:Jake den Dekker, Brackendale, B.C.Canada)
Fietsend naar de vliegtuigen op de flightline op de vliegbasis Soesterberg in 1956.

De vlieger op de foto aan linkerzijde is Sgt vlieger Sikko Steen.
Hij heeft zijn laatste vlucht met de 263 gevlogen. Op 13 juli 1956 is hij daarmee verongelukt boven het IJsselmeer.
Er was tot april 2013 onduidelijkheid over de toedracht van dit ongeval. Er was sprake van een geheim rapport waarin deze crash staat beschreven.
Inmiddels is het geheime rapport boven water en hebben de nabestaanden dit kunnen inzien.
Sikko heeft samen met zijn instructeur gevlogen en deze kreeg problemen met zijn toestel.
De instructeur is daarop teruggekeerd naar de basis en veilig geland. Sikko raakte blijkbaar verdwaald en uiteindelijk kwam hij zonder brandstof te zitten. Hij heeft
toen het toestel wel boven het IJsselmeer weten te brengen om daar te crashen. Met de bailout is hij helaas verdronken.

Meer informatie over Sikko Steen:

http://sikkosteen.blogspot.nl/

(foto:Jake den Dekker, Brackendale, B.C.Canada)
Sikko Steen in vliegeroverall.
(foto:Albert en Dina Steen)
De 2e staffel van KG4 keert terug van Sicilië op 10 Juni 1941, gadegeslagen door Major von Groddack en Oblt. Jüng
(foto:Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945)
Duitse bommenwerper een Dornier 217 van Kampfgeschwader 40 (KG 40) op een opstelplaats bij de Hertenlaan.
(Foto:Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945)
Hermann Göring  inspecteert de troepen met de commandant van KG4 Oberstleutnant Rath op 16 Oktober 1940
(Foto:Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945)
Bombardement Soesterberg 8 Maart 1944
(Foto:Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945)
Canadese Feestviering op vliegbasis Soesterberg in September 1945
(foto:Stichting Legerplaats Soesterberg 1939-1945)
1939-Pal voor het Verbandgebouw stortte het toestel van Luitenant vlieger Janssens neer.
Door onder het toestel te kruipen en de kist met de rug op te tillen is het gelukt de vlieger uit het toestel te halen.

Na de inval van Nederland in 1940 bouwden de Duitsers de Nederlandse vliegvelden volgens een vast schema om tot Fliegerhorsten.
Fliegerhorst Soesterberg kreeg daarbij de status van Truppenübungsplatz. Veel kenmerken van de huidige vliegbasis zijn
terug te voeren op de Duitse periode:

• De start- en landingsbanen werden verlengd en verhard. Naast de huidige twee banen was er nog een derde baan, de Duitse baan die later is verwijderd.
• Splitterboxen (bij het munitiepark) dienden als parkeerplaatsen voor vliegtuigen met aarden wallen eromheen waarover camouflagenetten getrokken konden worden.
• Rond de landingsbanen werden rolbanen en opstelplaatsen aangelegd. Deze infrastructuur, ‘Luftpark’ genoemd, is nog steeds herkenbaar in de ‘Middle-East’, het noordelijk bosgebied en rond de bestaande start- en landingsbanen.
• Waldlagers waren onderkomens voor de troepen die zo werden gebouwd dat ze moeilijk van de omliggende bebouwing waren te onderscheiden. Rond Soesterberg ging het om het Jessurunkamp, het Wallaardt Sacrékamp en een waldlager op landgoed De Paltz. In het Wallaardt Sacrékamp zijn de elementen van het waldlager nog goed te zien.
• Werften (onderhoudswerkplaatsen), hangars en de Duitse Mess werden aan de voet van de Soester Berg gebouwd. Hiervoor werd de meeste bestaande bebouwing afgebroken, waardoor weinig te vinden is van de oudste periode van de luchtvaart.
• Ook de schietbaan en de fusilladeplaats dateren uit deze periode. Nu staat hier het monument ter herinnering aan ‘De 33 van Soesterberg’.
• Het spoorlijntje naar de voet van de Soester Berg werd doorgetrokken naar Kamp van Zeist, waar de landbouwafdeling van het leger (Landwirtschaft) zich bevond. Hiermee begon ook het landbouwkundige gebruik van de graslanden op de Vliegbasis, dat tot de jaren 70 duurde.
• In het dorp Soesterberg werd een Wehrmachtsheim gebouwd volgens typische nationaalsocialistische architectuur, het huidige ‘Officierscasino’.


Bron: Stichting Het Utrechts Landschap, September 2010