Create your own web pages in minutes...
Create your own web pages in minutes...
HOME       HISTORIE      COMMANDANTEN      FOTO'S:1910-2010    32nd-TFS    LINKS      CONTACT 
Een fotoverslag van de afbraak en sloopwerkzaamheden van de gebouwen op de voormalige vliegbasis.
Gebouwen en objecten die geen cultuur historische waarde hebben worden gesloopt. In ieder geval blijven alle 16 vliegtuigshelters in het natuurgebied bewaard.


Defensie blijft op een deel van de vliegbasis aanwezig en breekt daar gebouwen en ook shelters af.
Hierbij een filmpje van het afbreken van een shelter op het defensieterrein (voormalig CNA):
Klik op de afbeelding om het filmpje te starten
Er is een hek om het monument geplaatst. Het monument blijft eigendom van de Luchtmacht. Jaarlijks wordt hier op de oprichtingsdag van de Koninklijke Luchtmacht (1 juli) het overleden luchtmachtpersoneel herdacht.

Ook om de bunkerkantine staat een hek, blijft hij staan of wordt hij afgebroken? En hoe zit het met de geheime ondergrondse Duitse gangen?
Lopen er daadwerkelijk gangen naar het Officierscasino of blijkt het toch alleen maar een mooi verhaal. Misschien komt er na al die jaren nu eindelijk duidelijkheid.
Bunker 500 (links) in oorlogstijd was bunker 500 het commandocentrum voor de Nederlandse leiding van de vliegbasis. Geschikt om geruime tijd onafhankelijk van de omgeving in te kunnen overleven en te werken. Bunker 600 (rechts) had dezelfde functie maar dan voor de Amerikanen.
Een Breguet Atlantic (lange-afstand maritiem patrouillevliegtuig) staat al klaar op het toekomstige museum terrein.
Het toestel was in gebruik bij de Nederlandse Koninklijke Marine van 1969-1985.

Deze baanverlichting is definitief buiten gebruik.
En de aftakeling is begonnen.
De lampen van de "approach lights" zijn weggehaald. Hiervan zal geen vliegtuig meer gebruik maken.
Aan de kop van de baan een wit kruis om aan te geven dat de baan niet meer in gebruik is.
Hier kan nog wel een likje verf op.
Omdat we geen McDonnell Douglas F15 bij de hand hadden dan maar met een Volvo S60 de startbaan op.
Aan dit beeld zullen we moeten wennen: wandelaars op de start- en landingsbaan.
Geen staalkabel meer om de vliegtuigen af te remmen bij de landing.
De herinrichting van de vliegbasis Soesterberg
Een paar jaar geleden nog ondenkbaar: schapen in een vliegtuigshelter.
De Groep Lichte Vliegtuigen (GPLV) zal hier geen poetslappen meer ingooien.
Creatief patroon van F15's naast de shelter met schapen.
Ook het monument van "de 33 van Soesterberg" blijft behouden. Op deze plaats wordt de fusillade van 33 verzetsstrijders door de Duitse bezetters op 19 november 1942 op de vliegbasis Soesterberg herdacht. De 33 verzetshelden kwamen niet uit Soest maar uit verschillende plaatsen in Nederland. Zij werden na de terechtstelling op de fusilladeplaats begraven in een massagraf waar zij in 1946 weer uit werden opgegraven en voor herbegraving elders in Nederland aan de familie werden overgedragen
Tv kijken is niet meer mogelijk
Hoe lang zal de apparatuur nog blijven functioneren?
De militaire activiteiten op de vliegbasis Soesterberg zijn gestopt
En dit is dan het trieste resultaat. Gelukkig blijven alle vliegtuigshelters behouden op het terrein wat is aangekocht door de Provincie.
Gebouw 13, het voormalige hoofdgebouw, wachtend op de slopershamer.
De hoofdingang van gebouw 13
De vliegtuigtrap bij de Cross Servicing heeft heel wat bezoekers ontvangen op de vliegbasis Soesterberg, waaronder de leden van het Koninklijk huis.
Wordt het een museumstuk?
Als u wilt weten welke onderdelen van de vliegbasis Soesterberg precies door de Provincie Utrecht zijn gekocht van de Staat der Nederlanden en tegen welke condities dan kunt u dat hier nalezen:Koopovereenkomst
(Bron: Provincie Utrecht: www.stateninformatie.provincie-utrecht.nl/Vergaderingen......)

De trap in gebouw 13, je kunt zien waar de foto's van de commandanten van de vliegbasis aan de wand hebben gehangen.
De gang op de eerste verdieping
Toegangsdeur naar bunker 500.
Het schuifje waarin je je toegangspas moest leggen, hiervoor in de plaats kreeg je een "bunker-pas" die je, zichtbaar moest dragen.
Hal en gang van bunker 500.
"Machinekamer" waarin de apparatuur voor lucht-en waterbehandeling zodat men, in tijd van crisis, onafhankelijk van de buitenwereld kon blijven functioneren.

De verblijfsruimtes voor de commandant en zijn staf zijn duidelijk uit een vorige eeuw.
De kaarten kamer waarin het totaal overzicht van de basis met haar gebouwen op de wanden is geplakt.
Hierop werd onder andere aangegeven wanneer er een gas-, chemische- of nucleaire besmetting de vliegbasis naderde.
Ook de plaats van de EOD teams en ontsmettingsruimtes werden hierop aangetekend.
De verkeersleidings kamer in bunker 500 met een inmiddels geheel gesloopt radar station.
De nooduitgang aan het einde van de gang van bunker 500.
Omhoog
Hier heeft gebouw 13 aan bunker 500 vastgezeten.
Parkeerplaats van de plaatsvervangend commandant van de vliegbasis.
Onderstaande foto's zijn in een ondergrondse atoombunker in de omgeving van bunker 600 genomen door Erik Smal.
De ondergrondse bunker ligt in het sheltergebied voor bunker 600 in 'het groen' achter een shelter.
De atoombunker gaf onderdak aan de Amerikaanse militairen tijdens een oorlog of oorlogs dreiging.
Zij konden hierin geruime tijd onafhankelijk van de buitenwereld overleven.
Toilet in de bunker (foto: Erik Smal)

Slaap en rust gedeelte (foto: Erik Smal)

Informatie bord (foto: Erik Smal)

Informatie paneel voor luchtbehandeling, alarmsysteem etc. (foto: Erik Smal)

Bergruimte in de bunker (foto: Erik Smal)

Munitie opslag.
Kerosine opslag.
De motoren test-cel op Camp New Amsterdam: vroeger (hierboven) en nu (foto hieronder)
Gebouw 13 is gesloopt, bunker 500 is nu goed te zien.
Deur die toegang gaf tot het Wing Operations Center (WING-OPS) in de bunker.
Links, voorbij het midden zie je nooduitgang aan de buitenkant van de bunker.
Verwijderen van het asfalt op de rolbanen voor de shelters.
Foto's: firma van der Steen B.V.
De sintelbaan is verdwenen, het bordje: "Trimmers opgelet" staat er nog.
De verkeerstoren (foto boven) staat er nog en wordt niet afgebroken.
Personen schuilbunker
Het voormalige Gevo gebouw heeft zijn beste tijd gehad.
Een van de vele bomkraters op de vliegbasis.
Duitse handwapenschietbaan uit 1941 op de vliegbasis. Vlakbij deze schietbaan bevindt zich het monument van "de 33 van Soesterberg" .
De radar blijft ook behouden.